Hoe de Premier League beleidsmakers van andere topclubs onder druk zet

Al minstens vijftien tot twintig jaar wordt er in het Europese topvoetbal gesproken over de groeiende verschillen tussen competities en tussen topclubs. Waar Ajax in 1995 en Feyenoord in 2002 nog Europese hoofdprijzen in de wacht konden slepen, lijkt dat momenteel welhaast ondenkbaar. Het verloop van het Champions League toernooi kun je inmiddels vrijwel voor aanvang van het toernooi voorspellen. Het leidde al tot hekelende uitspraken van UEFA-voorzitter Michel Platini.

“Door het Bosman-arrest zijn de vedettes niet meer verspreid over meerdere teams. Vroeger waren er bijvoorbeeld in Spanje veel teams die meededen om de titel: Real Madrid, FC Barcelona, Atletico Madrid, Valencia en nog een paar clubs. Nu gaat het steeds tussen dezelfde ploegen. Momenteel is het mogelijk om de beste spelers ter wereld in één elftal te hebben, die kans moet kleiner worden. Tegenwoordig zijn er enkele grote clubs met veel geld die alle spelers kunnen kopen. Maar het Europese voetbal bestaat niet uit twee of drie clubs.”

De topclubs uit Spanje zijn hiervan een goed voorbeeld, aangezien Real Madrid en FC Barcelona zich extreem diep in de schulden kunnen steken om spelers als Cristiano Ronaldo, Gareth Bale, Neymar en Luis Suárez te kunnen aantrekken. Ook FC Bayern München telt soms hoge bedragen neer voor spelers (deze week nog voor Arturo Vidal van Juventus). De Engelse competitie spant echter de kroon. Louis van Gaal mocht vorig seizoen al smijten met miljoenen en trok deze transferzomer al meer dan 100 miljoen euro uit. Volgens de geruchten heeft hij eenzelfde bedrag geboden op Thomas Müller van FC Bayern, tot ongenoegen van Karl-Heinz Rummenigge, de voorzitter van de Duitse Rekordmeister.

“De Engelsen halen ons links, rechts en door het midden in. Als we kijken naar de activiteit op de transfer markt, TV-gelden. Eigenlijk op elk vlak.”

De Premier League is de meest aantrekkelijke competitie qua televisiegelden, en niet zo’n beetje ook (zie onderstaande grafiek, via Twitter). De kampioen van Spanje van vorig seizoen, Atlético Madrid, ontving voor het seizoen 2014-2015 nog minder aan televisiegelden dan de nummer laatst van de Premier League. En de verschillen worden alleen maar groter.
Televisiegelden

De Premier League wordt wereldwijd gevolgd en clubs maken dus al jarenlang buitenlandse reizen om deze commerciële mogelijkheden uit te buiten. Buitenlandse reizen die in voorbereiding op het reguliere seizoen worden afgelegd. Dat kun je amper een goede voorbereiding noemen; de voetbalkalender is immers al zo druk bezet. Veel trainers vinden het dan ook maar niets. Afgelopen week liet Luis Enrique van FC Barcelona zich bijvoorbeeld negatief uit over de trip door de Verenigde Staten die zijn Catalaanse ploeg diende af te werken. Van Gaal was in 2014 ook not amused toen hij met United direct na het WK naar de States moest vliegen. “Als je veel moet vliegen en veel commerciële activiteiten hebt, is dat niet echt een positieve voorbereiding.” Toch ging hij dit jaar weer, gedwongen door commerciële belangen.

Door de ratrace van alle competities en de snelstijgende waarde van Premier League wedstrijden, wordt de gehele Europese top gedwongen om dit soort lucratieve tripjes af te leggen. Het is wachten tot het moment dat reguliere competitieduels in het buitenland worden afgewerkt. De wedstrijd om de Italiaanse Super Cup is al eens in China gespeeld. Sponsoren, eigenaren en uiteraard financieel en commercieel directeuren worden hier zeer gelukkig van. Of de trainers, de spelers en het voetbal als geheel hierbij gebaat zijn, is nog maar de vraag. Maar voorlopig kunnen beleidsmakers geen kant op. Voetbal is een wereldwijde industrie en de financiële belangen zijn groot. Daar moeten directies van topclubs rekening mee houden, want zonder financiële middelen zal je kapitaal op het veld verminderen; en dan heb je zeker de Europese voetbalratrace verloren.

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.