NBA Africa: wereldwijde marketing doe je zo

Vandaag werd in Zuid-Afrika voor het eerst “NBA Africa” georganiseerd. Het concept is simpel en het doel evenzeer: spelers uit de NBA met Afrikaanse roots (“Team Africa”) spelen tegen spelers uit de rest van de wereld uit de NBA (“Team World”) teneinde de populariteit van de Amerikaanse basketbalcompetitie op het Afrikaanse continent te vergroten. Voor de teams, zie hieronder.

De mondiale NBA
Op zich is het niet raar dat NBA spelers zich wereldwijd tonen en dat NBA teams buiten Amerika hun opwachting maken. Zeker omdat het NBA seizoen gebouwd is op 82 competitiewedstrijden plus playoffs tussen november en juni, is er in het offseason voldoende tijd voor commerciële schnabbeltripjes. (Anders dan in het profvoetbal). Zo vliegen er al geruime jaren teams naar Europa om het op te nemen tegen de Europese topteams in de voorbereiding op het NBA seizoen. Het maakt het “merk” NBA ontzettend sterk en populair, ook wereldwijd, en beantwoordt aan de mondialisering van de sport. Vandaag kreeg het merk NBA ook op het Afrikaanse continent een boost.

Waar het basketbal sinds de Olympische Spelen van 1992 in Barcelona steeds mondialer is geworden en de Amerikaanse dominantie zelfs ietwat is verkleind (tussen 1998 en 2006 werden Joegoslavië tweemaal en Spanje éénmaal wereldkampioen), komen er ook steeds meer Afrikaanse spelers op het NBA toneel. (Veelal komen deze spelers overigens uit voor Europese landen.) Heel verstandig dus om zieltjes te winnen in Zuid-Afrika.

Marketingstunt
En wat was dit evenement een fantastisch succes voor de Amerikanen én de Afrikanen. Amerikanen weten er altijd weer een show van te maken; dus ook vandaag. De échte marketingstunt vond namelijk plaats toen NBA legendes Hakeem Olajuwon (52) en Dikembe Mutombo (49) hun opwachting maakten. Onaangekondigd, maar het maakte het evenement direct wereldwijd trending. In de basketbalwereld althans: alle grote basketbalwebsites, zeker Amerikaans, toonden onderstaande beelden. Welkom in de marketingmachine die NBA heet.

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.