Tom Boonen en de hitte, en de afweging tussen commercie en topsport in het wielrennen

Volgend jaar vindt het WK wielrennen plaats in Doha, in de Verenigde Arabische Emiraten. Waar eerder al ophef was ontstaan over de organisatie van het WK voetbal door Qatar, mede door de hitte, en dit toernooi zelfs verplaatst is naar de wintermaanden, laat nu wielervedette Tom Boonen van zich horen met betrekking tot het WK wielrennen. De Belg deed mee aan de Ronde van Abu Dhabi, maar was hierover niet bijzonder enthousiast.

Koersen in de hitte – onmogelijk?

“Het wordt niet normaal. Echt niet te doen, er ver over. Op een bepaald moment zag ik 54 graden staan. Op de eerste paar hellingen zat iedereen aan hartslag 170-180. Je kan in dit weer rijden, maar niet koersen. We haalden een gemiddelde van 35 kilometer per uur.” – Tom Boonen tegenover Het Nieuwsblad

Waarom rijdt het wielerpeloton dan door de woestijnlanden? Waarom moeten de wielrenners door deze hoge temperaturen koersen, en wordt er geen rekening gehouden met de kwaliteit van de wedstrijden die worden georganiseerd? Het antwoord is even simpel als voorspelbaar: geld. Een andere wielrenner, Daniele Bennati, legt uit.

“Het gaat niet zo goed in het wielrennen, er is steeds minder geld beschikbaar. Het is belangrijk dat we hier koersen. Deze omstandigheden waren ook wel exceptioneel.” – Daniele Bennati

Ook koersdirecteur Mauro Vegni gaf een uitleg langs dezelfde strekking:

“Wedstrijden in deze regio zijn heel belangrijk voor teams. Wellicht levert het een nieuwe sponsor op. Het wielrennen moet elke kans grijpen die zich aandient.” – Mauro Vegni

Sponsoring versus prestaties?
Wielrennen op topniveau is bij de onmenselijke temperaturen in het Midden-Oosten niet haalbaar. Het commerciële belang van het wielrennen weegt bij wedstrijden als de Ronde van Abu Dhabi, en misschien zelfs wel het WK wielrennen van volgend jaar, dus zwaarder dan het sportieve belang (en het belang van de wielerliefhebbers).

Aan de andere kant is het wielrennen een sport die sterk afhankelijk is van sponsoring en ploegen vallen of staan met het aanblijven van sponsors. Na alle dopingperikelen kan het wielrennen wel wat financiële impulsen gebruiken, want de aandacht voor de sport is vanuit het oogpunt van sponsoring wat afgenomen. Mondialisering en verspreiding van het wielrennen in rijke naties kan een manier zijn om financiële investeringen in het wielrennen te garanderen.

Is het dan erg dat het commerciële belang soms zwaarder weegt dan het sportieve belang? Moeilijk te zeggen. De basis van topsport wordt uiteindelijk altijd gevormd door het leveren van topprestaties, maar dit is onmogelijk zonder financiële ondersteuning. Bij ieder besluit van sportbonden en -organisaties moet de afweging tussen commerciële belangen en sportieve belangen dus op een goede, transparante manier worden gemaakt. Het is immers belangrijk dat de “top” in topsport ook in de toekomst behouden blijft, zowel door het creëren van de juiste randvoorwaarden als het garanderen van de financiële steun van de sport.

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.