Wielrennen, een betere sponsorinvestering dan voetbal

Vandaag maakte Roompot bekend dat het contract met de wielerploeg stilzwijgend wordt verlengd. Prachtig nieuws voor de wielersport, dat het de laatste jaren steeds moeilijker heeft om financiële support te krijgen, waardoor er nu al serieuze wedstrijden in Abu Dhabi en Doha worden afgewerkt (waarover je weer hele andere discussies kan voeren).

Waarom gaat Roompot door? Dat leggen ze in onderstaande artikel zelf het beste uit: (uit het Algemeen Dagblad, via een tweet van @Versteegen)

CRQlsJ3WoAAuNUn

Het is mooi om te zien dat een sponsor, dat goed heeft nagedacht over de sponsoring van een volledig Nederlandse ploeg, de voordelen ziet van een goede wisselwerking tussen sport en merk. Bovendien geeft de reactie van Roompot op prachtige wijze weer waarom veel meer merken sneller voor de sponsoring van kleinere sporten of evenementen zou moeten kiezen. Roompot is naar mijn inschatting veel minder geld kwijt dan Aegon aan Ajax, maar Roompot geeft zo’n wielerploeg letterlijk een naam die veelvuldig genoemd wordt op live televisie. Wekelijks. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er een betere prijs/kwaliteit verhouding kan worden gevonden dan sponsoring in het wielrennen.

Een ander prachtig voorbeeld is de LottoNL-Jumbo combinatie, die ‘s zomers een wielerploeg hebben rondfietsen, en ‘s winters een schaatsteam ondersteunen. Op die manier heb je het hele jaar exposure, worden de kosten verdeeld tussen twee organisaties, en wordt er gekozen voor oer-Hollandse sportmerken zoals het schaatsen en de Nederlandse wielerploeg, waarvan de teamnamen altijd veelvuldig worden genoemd.

Ik vind het interessant om te zien wat de overwegingen zijn van zulke bedrijven om te kiezen voor een bepaalde vorm van sportsponsoring. Iets zegt me dat Roompot, LottoNL en Jumbo hier heel goed over hebben nagedacht.

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.