Marathon Majors: succesvol samenwerken op mondiaal niveau

In het voetbal wordt al jaren gesproken over een BeNeLiga. De NBA probeert met zomerse uitstapjes de wereld te veroveren. In het rugby is het wel al gelukt, met het Super Rugby toernooi met clubs in Nieuw-Zeeland, Australië en Zuid-Afrika en vanaf dit seizoen ook in Argentinië en Japan. Een ander prachtig voorbeeld van intercontinentale sportsamenwerking is de samenwerking van vijf (en sinds kort zes) grotere marathons in de wereld.

Sponsoring in het hardlopen
Hardlopen is een immens populaire sport, die vooral door ontzettend veel recreanten wordt beoefend. (Dafne Schippers zou een vliegwiel kunnen zijn voor de Atletiekunie om de jeugd hier ook mee te laten beginnen). Qua kijksport is de marathonsport echter niet voor iedereen interessant. De grote namen verschijnen niet vaak ten tonele (toplopers kunnen maar twee goede marathons per jaar lopen) en staan vaak maar enkele seizoenen aan de top. De concurrentie is moordend en bovendien zijn de namen voor ons westerlingen moeilijk. De wedstrijden zijn lang. Toch vormen de grote marathons prachtige evenementen om te sponsoren, want iedere deelnemer krijgt een shirtje (daar kun je je merk op laten drukken) en er staan in enkele gevallen meer dan een miljoen mensen langs de kant om de deelnemers aan te moedigen.

Mondiale marathonclub
De grootste marathons van de wereld sloegen in 2006 de handen in elkaar om het potentieel van de hardloopsport te vergroten. Zij richtten de World Marathon Majors-organisatie op met als doel de sport te promoten, de professionele atleten meer aandacht te gunnen en de aandacht voor deze profatleten ook onder recreanten te vergroten. Zoals zo vaak moest de topsport het vliegwiel vormen voor de breedtesport (nogmaals, zie Dafne Schippers). De World Marathon Majors, in eerste instantie gevormd door de marathons van Berlijn, Londen, Chicago, Boston en New York, vormen samen een klassement over twee seizoenen, dat ieder jaar door een toploper wordt gewonnen (ook de races op de Olympische Spelen (iedere vier jaar) en op het WK (iedere twee jaar) tellen mee voor het klassement). De marathons leggen hiervoor zelf het prijzengeld in. Sinds 2013 is de marathon van Tokyo toegevoegd aan de World Marathon Majors. Niet alleen omdat hardlopen in Azië onverminderd populair is, maar ook vanwege het grote commerciële potentieel van die marathon.

Sponsoring van de “Grote Zes”
Sinds dit seizoen resulteerde dat ook in de sponsor, Abbott. Abbott blijft een moeilijke positie innemen omdat de marathons zelf ook sponsoren hebben, en merken niet graag een eventueel concurrerend merk ten tonele zien verschijnen. Het is wel goed dat een hoofdsponsor zich aan de organisatie heeft verbonden. De organiserende marathons hebben immers hun nek uitgestoken met deze wereldwijde organisatie, die het marathonlopen verder op de kaart zet. Dat gebeurt zeker niet alleen commercieel, maar ook sportief. Zoals zo vaak gaan die dingen hand in hand. Het hoofdsponsorschap van Abbott is een beloning van het getoonde lef. Het is daarom nu interessant om te zien hoe deze organisatie zich blijft ontwikkelen. De afgelopen jaren hebben de zes marathons die deelnemen zich geprofileerd als de “Grote Zes” van het hardlopen, vergelijkbaar met de Grand Slam in het tennis. Alleen al die ontwikkeling is interessant om te zien. Klik overigens hier voor een infographic met enkele mooie feiten over de zes marathons.

Voor de liefhebber: op 1 november is de laatste marathon uit de serie van 2015, die van New York. In februari gaat het nieuwe seizoen weer van start in Tokyo. Voor spectaculaire topmarathons met alle wereldtoppers aan de start, kies één van de Majors uit, en laat je verrassen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.