Traditie versus commercie: gemouwde shirts in de NBA

Sinds het begin van het seizoen 2012-2013 heeft de NBA de entree meegemaakt van shirts met korte mouwen. Dit was een grote traditiebreuk van de traditionele tank tops, de befaamde basketbalshirts zonder mouwen. Een beslissing van de NBA-organisatie die tegen de hele traditie van het basketbal in gaat en waarmee de bond zich bovendien allerminst populair maakte bij spelers en basketbalfans.

Waarom toch mouwen aan de shirts?
De gedachte van de NBA was dat shirts met mouwen commercieel gezien beter waren. Mensen willen niet met tank tops over straat lopen, maar dragen wel t-shirts, zo was de gedachte. De vice-president van Global Merchandising doet op dit blog volledig uit de doeken waarom de NBA gekozen heeft voor gemouwde shirts.

Gisteren kwamen de gemouwde shirts opnieuw in opspraak. Sterspeler LeBron James had een slechte dag en zijn schoten wilden niet vallen. De mouwen van de shirts kregen het daarom zwaar te verduren. Zie hieronder voor de beelden. Overigens is James al jarenlang een bekend criticaster van de gemouwde shirts.

Maar…
Het opvallende aan het verhaal is dat de shirts verplicht zijn voor de spelers om te dragen. De tenues worden immers maar op één manier ontwikkeld. Het is raar dat de NBA hiervoor kiest, want in de basketbalsport kan een mouw flink in de weg zitten van de kwaliteit van de sport. De mouw kan immers gevolgen hebben voor de schottechniek en -percentages. Door de shirts voor spelers te verplichten hebben deze bovendien een negatief effect: je belangrijkste promotors staan er namelijk openlijk niet achter. Als LeBron James zo afgeeft op de shirts, waarom zouden jongetjes die fan zijn van het basketbal en van LeBron James in het bijzonder, dan wel zo’n shirt willen? Ik vind het overigens helemaal niet raar dat de tank top-tenues ook worden uitgebracht in t-shirtvorm voor de fans. Niemand zal hier op zich problemen mee hebben, maar op deze manier bereikt de NBA niet wat zij wil bereiken.

De NBA-fan houdt in ieder geval hoop. Wanneer het sponsorcontract van de basketbalorganisatie met Adidas afloopt in 2017, bestaat de kans dat de gemouwde shirts van de basketbalvelden verdwijnen. Wat mij betreft een goede keuze, want de iconische uitstraling van de tank tops en de kwaliteit van de basketbalsport zouden in dit geval zwaarder moeten wegen dan de commerciële effecten – die overigens sowieso flink tegenvallen.

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.