Hand in hand voor het leven

Morgen vindt de Klassieker plaats tussen Feyenoord en Ajax. Altijd al een hoogtepunt van het voetbalseizoen, en nadat Feyenoord tien dagen geleden wist te winnen in het bekerduel is de spanning alleen maar toegenomen. Morgen vindt er echter ook iets bijzonders plaats: Feyenoord, hoofdsponsor Opel en de Hartstichting gaan van honderd supporters tijdens de wedstrijd de hartslag meten. Hiermee wordt niet alleen de invloed van de wedstrijdspanning op de hartslag zichtbaar, maar wordt vooral aandacht gevraagd voor het doel van de Hartstichting om iedereen in Nederland binnen zes minuten na een hartstilstand te kunnen reanimeren. Tijdens de wedstrijd worden verschillende infographics gemaakt met de hartslag, die ook worden uitgezonden op FoxSports bij de live uitzending.

Triple Double
De ludieke actie is verzonnen door sportmarketingbureau Triple Double en past in de samenwerking van Feyenoord met de Hartstichting, die vorig jaar van start ging. De Rotterdamse club wil helpen bij het doel van de Hartstichting om 200.000 mensen een reanimatiecursus te laten doen. Feyenoord-directeur Eric Gudde legt uit waarom Feyenoord deelneemt aan de actie van de Hartstichting tegenover Sponsorreport.

“We grijpen het moment van De Klassieker aan om de spanning die een hart te verduren krijgt in beeld te brengen. Zo’n wedstrijd laat vele Feyenoord-harten enorm snel kloppen. Het is een manier om weer aandacht te vragen voor het belang van een gezond hart en burgerhulpverlening. Een gezond hart kan vele Klassiekers aan, maar als je hart ermee stopt, is het van levensbelang dat je zo snel mogelijk wordt gereanimeerd.”

De actie ‘Hand in hand voor het leven’ is vorig jaar van start gegaan. Sinds de actie hebben al 15.000 vrijwilligers zich bij de Hartstichting aangemeld, waardoor het totaal aantal vrijwilligers nu op 90.000 mensen staat. Er zijn er dus nog 110.000 te gaan.

Sympathiek
De actie van Feyenoord en Opel is zeer sympathiek te noemen en wekt de indruk dat de beide bedrijven midden in de samenleving staan, net als de voetbalsport. Opel wilde bij het aantreden als hoofdsponsor van Feyenoord al direct de binding met de maatschappij maken, terwijl ook Feyenoord de samenwerking met de Hartstichting in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen ziet. Vorig jaar zei Gudde hierover al het volgende op de website van de Hartstichting:

“De hartstocht bij het Feyenoord-legioen, de beleving waarmee onze hoofdsponsor auto’s ontwikkelt: dat gaat over passie, het doet je hart sneller kloppen. Maar wat als je hart er plotseling mee ophoudt? Dan is het van levensbelang dat je snel wordt geholpen. En dat willen Opel en Feyenoord samen bewerkstelligen, voor en met de Hartstichting. Dat gaat veel verder dan clubliefde, het is een zaak die ons allen aangaat. Dat maakt deze overeenkomst uniek, voor de betrokken partijen en voor Nederland.”

Ook de Hartstichting was bij monde van voorzitter Floris Italianer bij het aangaan van de samenwerking in haar nopjes:

“Wij kunnen de katalyserende werking van beide organisaties uitstekend gebruiken. Dankzij de enorme achterban en de communicatiekracht van zowel Feyenoord als Opel, denken we dat het haalbaar is om binnen afzienbare termijn de 200.000 vrijwilligers te registreren. Als we dat bereiken, winnen we zo ontzettend veel. Om het belang aan te geven: dan zijn we in staat om jaarlijks vele honderden levens te redden. Van Feyenoord-supporters, Opel-rijders, buren, dorpsgenoten en wijkbewoners. Dát beoogt de samenwerking. Vandaar ‘Hand in hand, voor het leven.’”

De Hartstichting heeft dit partnership heel goed voor elkaar. De actie is sympathiek en trekt de nationale aandacht. De actie maakt bovendien op prachtige en inventieve wijze gebruik van de connectie tussen voetbal en het hart. Het is bovendien interessant dat ook in het betaald voetbal veel aandacht uitgaat naar de maatschappelijke invulling van sponsorpartnerschappen. En dat we daar als samenleving als geheel op vooruit gaan is heel mooi meegenomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.