Sky en de Premier League: wie betaalt, bepaalt

Dat de voetbalwereld grote invloed ondervindt van financieel-commerciële belangen van de clubs, competities, eigenaars en bonden is welbekend. De Engelse Premier League is feitelijk de Champions League van deze financiële belangen: voor deze competitie is wereldwijd veruit het meeste belangstelling, waardoor de Engelse clubs duizelingwekkende bedragen ontvangen voor de uitzendrechten van hun wedstrijden. Dat is zoveel meer dan andere competities, dat topclubs uit andere landen zwaar onder druk gezet worden om de commerciële activiteiten in frequentie op te voeren.

De activiteiten van de Premier League hebben echter ook invloed op de eigen prestaties. Het bestuur van Manchester United heeft volgens Sport en Strategie aangegeven dat de slechte Europese prestaties te wijten zijn aan de weigering van de competitie (onder druk van rechtenhouder Sky Sports) om de aanvangstijdstippen en speeldagen van United af te stemmen op de Europese deelname van de club van Louis van Gaal. Wedstrijden op vrijdagavond zijn voor Sky zeer onaantrekkelijk wegens de lage kijkcijfers. Bovendien betekenen aanvangstijdstippen in de avond dat kijkers zowel in Azië (nacht) als in de Verenigde Staten (werktijden) de wedstrijd zullen missen. Volgens United wordt in andere competities wel rekening gehouden met de Europese duels.

Dit soort discussies zijn symptomatisch voor de hedendaagse topsport. Teams en sporters worden geacht om de voorbereiding perfect te laten verlopen. Korte herstel- en voorbereidingstijd hoort daar niet bij, waardoor de prestaties hier mogelijk onder lijden en de topsport hierover zal klagen. Anderzijds zijn de commerciële belangen van de sport zodanig groot dat deze ook altijd in het oog moeten worden gehouden. Topsport kan immers topsport zijn bij de gratie van de kijker (en dus van de sponsor). Dit levert frictie op. Eerder schreef ik al over de gemouwde shirts in de NBA in dit verband, terwijl ook in het wielrennen deze discussie afgelopen jaar heeft gespeeld. Ik ben benieuwd welke andere voorbeelden we in 2016 zullen gaan tegenkomen. Deze voorbeelden zijn immers interessante casus om de afwegingen van sportbestuurders en organisatoren onder de loep te leggen.

In het geval van de Premier League heeft Sky in ruil voor de torenhoge kosten van de uitzendrechten invloed op het speelschema bedongen. Dit speelschema houdt weinig rekening met de Europese verplichtingen van de clubs. Het is maar de vraag of de Premier League zich de gevolgen van deze invloed voldoende heeft gerealiseerd, en gezien de nieuwe stijging van de tv-inkomsten is het de vraag of deze invloed zal afnemen. Anderzijds is het helemaal niet raar dat er in het kader van sportuitzendingen rekening wordt gehouden met het aanvangstijdstip. Sport blijft immers ook gewoon vermaak. Bovendien worden de torenhoge salarissen van de sporters en de bestuurders ook deels betaald uit de pot van Sky. En daarvoor geldt de oeroude regel nog steeds: wie betaalt, bepaalt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.