Behoud wieler- en schaatscombinatie LottoNL-Jumbo goed voor de topsport

Nadat Roompot eerder al bekendmaakte dat het contract met de wielerformatie werd verlengd, was het vorige week de beurt aan de LottoNL-Jumbo combinatie om het contract met de gezamenlijke wieler- en schaatsploeg te verlengen en wel tot en met 2018. Een mooi succes voor beide sporten in Nederland, gezien de klappen die het wielrennen en het schaatsen de afgelopen jaren te verduren hebben gekregen. In het wielrennen hebben de dopingperikelen hun weerslag gehad op de sponsorinkomsten (terwijl er moeilijk een verdienmodel gevonden wordt achter de wielersport), terwijl in het schaatsen de aloude discussie wordt gevoerd waarom de ploegensponsoren weinig op de pakken verschijnen met KPN als hoofdsponsor van de KNSB (en dus als hoofdsponsor van de Nederlandse schaatsers in internationale wedstrijden, die legio voorhanden zijn in de schaatssport).

De Lotto-Jumbo ploeg is in ieder geval een sponsormodel dat slim in elkaar steekt. De combinatie tussen het wielrennen en het schaatsen garandeert dat de sponsornamen zowel in de winter als in de zomer zichtbaar zijn in de wereld van de topsport. Bovendien garandeert de naamgeving van een wielerploeg dat de naam ontzettend vaak de Nederlandse huiskamers in wordt geslingerd, voornamelijk tijdens de Tour de France. De stijgende populariteit van wielrenners als Tom Dumoulin en de start van de Giro d’Italia komend jaar in Gelderland dragen natuurlijk bij aan deze succesformule in de komende jaren.

Voor de wieler- en de schaatsploeg is het belangrijk dat de garantie voor enkele jaren is afgegeven. Dat betekent immers dat de contracten met de topsporters nu ook voor enkele jaren kunnen worden afgesloten, aldus Richard Plugge, directeur van de wielerploeg, op NU.nl:

“We zijn er heel trots op dat we door kunnen. We hadden er al goede hoop op en Jac Orie (de coach van de schaatsploeg, red.) en ik wisten het al enige tijd, maar we zijn blij dat we het nu ook bekend kunnen maken. Het is nu voor mij een belangrijke taak om de renners voor langere tijd vast te leggen. Bovendien moeten Jac en ik de zakelijke kant verder uitbouwen.”

Overigens heeft alleen de Jumbo en subsponsor Brandloyalty de garantie afgegeven tot 2018 de steun te kunnen verlenen, de Lotto zal dit voor 1 april pas kunnen doen wegens een ophanden zijnde fusie met de Staatsloterij, aldus NU.nl.

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.