Corendon verlaat het schaatsen door hommeles in de ploeg

Sponsoring van topsport is immer goed doordacht. Voor bedrijven zijn sponsorbedragen een grote kostenpost, en het kiezen van de juiste sporter, de juiste sportbond of het juiste sportteam is een hels karwei. LottoNL-Jumbo en Roompot zijn voorbeelden waarbij de juiste keuze is gemaakt, en de samenwerking is verlengd. Dat is niet alleen goed voor het merk, maar ook voor de topsport. Het is dan ook zonde dat Corendon nu besluit om het partnerschap met de schaatsploeg niet tot de Spelen van 2018 voort te zetten.

Corendon was eerst voornemens om de schaatsploeg tot en met de Spelen van 2018 te ondersteunen. Geen onlogische gedachte, want rondom de Spelen is de aandacht voor de topsport groot en kan de sponsoring goed onder de aandacht worden gebracht. Toch heeft het bedrijf besloten om zich terug te trekken uit de schaatssport. Corendon-topman Atilay Uslu tegenover De Telegraaf:

“We waren graag doorgegaan tot en met de Olympische Spelen van 2018, maar er is te veel gebeurd waardoor we nu een andere afweging maken. We zijn klaar in het schaatsen. Of we ooit terugkeren? Zeg nooit nooit, maar er zijn geen plannen in die richting.”

Corendon sponsorde het schaatsen sinds 2012 in de vorm van een eigen team, maar had vorig seizoen te kampen met veel negatieve publiciteit rondom de schaatsers en coach Jan van Veen. Zo noemde Jan Blokhuijzen, zelf onder contract bij Corendon, het team “een mongolenwaaier” en werd Koen Verweij door de ploeg geschorst omdat hij het vertrouwen in de coach had opgezegd. Verweij zegde vervolgens ook zijn contract op.

Het is jammer dat Corendon deze beslissing heeft genomen. Hoewel schaatsen één van de drie grote sporten in Nederland is, is het moeilijk voor ploegen om onderscheidend te zijn in sponsoring. Veel wedstrijden zijn immers internationaal en daar staat KPN als hoofdsponsor van de KNSB op de pakken. Voor het schaatsen is dit dus een aderlating.

Bovendien laat het voorval rondom Corendon aan sponsoren zien hoe belangrijk het is om voor een stabiele organisatie of sporter te kiezen, die past bij het merk. Onrust, zoals bij Corendon vorig jaar maar ook bijvoorbeeld bij Ajax of bij de Rabobank-wielerploeg, kan zomaar zijn weerslag hebben op het imago van de sponsor, omdat deze voortdurend met de betreffende sporters in één adem wordt genoemd.

Corendon blijft overigens wel actief als sponsor van de ploeg van veldrijder Mathieu van der Poel, de jonge Nederlandse wereldkampioen, aldus De Telegraaf.

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.