Het Project: #EKAtletiek2016 reclame voor de atletieksport

In het najaar van 2015 schreef ik een artikel over het “Dafne-effect”, waarin de toestroom aan nieuwe leden voor atletiekverenigingen als gevolg van de successen van het fenomeen Dafne Schippers werd beschreven. Afgelopen vrijdag bezocht ik het EK Atletiek, dat afgelopen week in een goed gevuld Olympisch Stadion werd afgewerkt. Hoewel de rest van het programma op de vrijdag welbeschouwd een soort voorprogramma was voor de finale over 100 meter voor vrouwen, waarin Schippers zou schitteren, was het toernooi goede reclame voor de atletieksport.

Het EK Atletiek in Amsterdam was nog een resultaat van de mislukte ambities om de Olympische Spelen naar Nederland te halen. Om die kandidatuur kracht bij te zetten en om alvast te “oefenen” met de organisatie van dergelijke evenementen, werd het EK naar Nederland gehaald. Om deze reden zagen we vorig jaar ook al het WK Beachvolleybal en het EK Volleybal in onze achtertuinen. En waar die toernooien uiteindelijk bestempeld werden als een groot succes, want grote reclame voor de volleybalsport, kan hetzelfde worden gezegd van het atletiekevenement. Nederland beleefde een succesvol toernooi, wat het enthousiasme op de tribunes uiteraard ten goede kwam. Met Schippers stond er een absolute wereldster aan de start, terwijl ook mediagenieke uithangborden als Martina en Bonevacia de handen op elkaar kregen. Met de verrassende Anouk Vetter als winnares op de zevenkamp was het succes compleet.

De afgelopen week stond eens een keer niet in het teken van alleen het Dafne-effect, maar was er sprake van een EK Atletiek effect. Als de Nederlandse atleten net zo gaan schitteren op de Spelen van Rio als op het EK van afgelopen week, dan komt het succes voor de Nederlandse atletieksport vanzelf. Dan zet de positieve flow voor de atletiekverenigingen en de atletiekbond, ingezet door het Dafne-effect, zich voorlopig nog wel even door.

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.