Commercieel gerunde sportclubs de toekomst?

Een opvallend nieuwtje uit Den Bosch afgelopen week: basketbalclub Shooters uit Den Bosch is overgenomen door sportmarketingbureau Triple Double, gerund door Bob van Oosterhout. Van Oosterhout heeft een verleden binnen de basketbalclub, dus daardoor is de overname niet opvallend. Maar: veel Nederlandse sportclubs zijn nog niet in commerciële handen. Wat heeft Triple Double tot deze daardoor tóch opvallende en innovatieve move bewogen?

Van Oosterhout: “Nieuw in Nederland, maar niets bijzonders in bijvoorbeeld de Amerikaanse sport. Veel grote sportclubs aldaar zijn in handen van ondernemers en worden dientengevolge bedrijfsmatig en professioneel gerund. In mijn ogen de absolute toekomst van de sport.”

“Naast mijn passie is deze keuze absoluut ook een zakelijke. Vanuit Triple Double zal er veel bestuiving kunnen plaatsvinden, denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin de club zal fungeren als opleidingsplek voor jonge, talentvolle sportmarketeers of kweekvijver van moderne sponsoractivaties. Samen met Jos Frederiks, die verantwoordelijk zal zijn voor het technisch beleid, wordt de club bovendien stap voor stap als een professioneel bedrijf ingericht. Daar is niets mis mee, want het zal uiteindelijk de continuïteit waarborgen en ervoor zorgen dat basketballiefhebbers uit Den Bosch en wijde omgeving nog jaren kunnen genieten van topbasketball in de Maaspoort!”

Een kleinere sportclub als opleidingsschool voor jonge marketeers – een opvallende maar heel gave keuze. En een slimme keuze om dit in het basketbal te doen. Juist die sport, de grootste zaalsport van Nederland qua toeschouwersaantallen, is met het nationale team in de lift. Vorig jaar speelde Oranje immers voor het eerst in 26 jaar het EK basketbal. Bovendien is de basketbalsport relatief gezien innovatief op het gebied van sportmarketing, door de Amerikaanse roots. Ten slotte zijn Nederlandse basketbalclubs relatief gezien goedkoop. De aankoop van voetbalclubs als Vitesse of ADO Den Haag, die in de Eredivisie in buitenlandse handen zijn geraakt, was veel prijziger.

Ook voor het basketbal heeft deze constructie voordelen. Shooters-directeur Albert Dominicus is in zijn nopjes met de nieuwe samenwerking.

Dominicus: “We hebben een stevige sanering achter de rug en dientengevolge veel van sponsors, leveranciers en fans moeten vragen. In die situatie wilden we nooit meer verzeild raken, terwijl we ons terdege realiseerden dat het huidige bestuur de volgende stap met deze club niet zou kunnen maken. In dat geval moet je over je schaduw durven heenstappen en hebben we met Bob van Oosterhout geschakeld. Bob heeft de club als manager 3,5 jaar gerund, leidt het grootste sportmarketingbureau van Nederland en heeft een enorm netwerk in sport & bedrijfsleven. Zijn kennis en creativiteit zullen ongetwijfeld van grote toegevoegde waarde blijken te zijn!”

Alle kleinere sporten in Nederland, dat wil zeggen alle sporten buiten het voetbal, zijn sterk afhankelijk van de grillen van hun sponsoren. Bert Kragtwijk benoemde dit op zijn interview in deze site enkele maanden geleden specifiek voor het basketbal. Die sponsoren kunnen er ook voor kiezen kleinere sportclubs te kopen en het team vervolgens te gebruiken als marketingmiddel door mooie topsportprestaties. Zorg en Zekerheid Leiden, maar met Zorg en Zekerheid als eigenaar in plaats van sponsor?

Wie weet is het inderdaad de toekomst van de Nederlandse topsport en kan dit het middel zijn om de Nederlandse sport naar een hoger niveau te krijgen. Door de afnemende subsidies vanuit de overheid en dientengevolge vanuit het NOC*NSF is er in de breedte dringend behoefte naar extra ondersteuning. Het innovatieve model van de Shooters Den Bosch en sportmarketingbureau Triple Double zou hiervoor wel eens de oplossing kunnen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.