Oranje Leeuwinnen leggen fundament voor vrouwenvoetbal

De Nederlandse voetbaldames spelen deze weken in eigen land het Europees kampioenschap, “Ons EK” door henzelf ook wel genoemd. Het is de eerste keer dat er in Nederland voor het nationale vrouwenelftal stadions volstromen. En niet onterecht. Sinds de oprichting van de vrouwen eredivisie is het niveau toegenomen en er spelen steeds meer Oranje dames in het buitenland. Het vrouwenvoetbal is bovendien de snelst groeiende sport in Nederland.

Dat in Nederland nu het EK wordt gehouden is daarom een logisch gevolg, maar ook goede exposure. De afgelopen week keken er meer dan twee miljoen Nederlanders naar de poulewedstrijden op het EK voetbal. De dames spelen ontzettend leuk, zo constateerde ik zelf in het stadion. Bovendien kunnen ze goed voetballen, spelen ze goed als team en zijn ze verbeten, fel op de bal en hebben ze zin om te voetballen en overtuiging om te winnen. Het is leuk om naar de dames te kijken en ze hebben een positieve energie. Vergelijkbaar met de Oranje volleybalsters en de Oranje handbaldames. Geweldige reclame voor het vrouwenvoetbal dus!

Investeringen blijven nog uit
Toch zijn er nog stappen te zetten. Na dit toernooi is het zaak om op het fundament van dit succes voort te bouwen. Daniëlle van de Donk, voetbalster van Oranje tijdens dit toernooi, kraakte enkele harde noten in het AD. Een goed moment nu het vrouwenvoetbal vol in de schijnwerpers staat.

“Hoelang moeten we wachten tot er geïnvesteerd wordt? Ik hoop echt dat dit EK in Nederland eindelijk het zetje is, maar ik ben er bang voor dat het nooit gaat gebeuren. Bij PSV was ik er twee jaar geleden echt klaar mee. Ik was het niveau ontgroeid en de waardering was er misschien wel voor mij maar niet voor het hele team. Dat vond ik vervelend. Bij Arsenal en ook hier bij Oranje ervaar ik het totaal anders. Wie ik ook tegenkom, ze zeggen allemaal hoi en vragen oprecht hoe het gaat, dan voel je je gewaardeerd als speler. (…) Engeland ligt mijlenver voor op Nederland (de FA betaalt de voetbalsters van het nationale elftal ook, naast de salarissen bij de clubs, MW), maar is tegelijkertijd een goed voorbeeld van hoe je als land gericht kunt investeren in vrouwenvoetbal. Doordat de Engelse topspeelsters blijven wordt de competitie voor buitenlanders ook heel aantrekkelijk. Het versterkt elkaar.”

Groeibriljant
Toch lijkt dat geld er te gaan komen. Het damesvoetbal is door de pijlsnelle groeispurt dé groeibriljant van de sponsormarkt in de sportsponsoring, aldus Nicole Bekkers, hoofd sponsoring van de KNVB, op SportknowhowXL.

“Maar de laatste tien jaar is het enorm gegroeid en het is een doelgroep die commercieel enorm interessant kan zijn. Er zijn 153.000 meisjes en vrouwen die voetballen, dat is ongeveer even groot als het vrouwenhockey. Het grote verschil is dat het mannenvoetbal zoveel groter is. (…) Bij de vrouwen gaat het niet om het grote geld. Passie en plezier zijn op het veld nog veel belangrijker. Ook interessant is het gegeven dat vrouwen in veel huishoudens de belangrijke beslissingen nemen. Daar kan het vrouwenvoetbal echt van profiteren. Het Duitse Allianz is juist daarom het vrouwenvoetbal gaan sponsoren. Het is nu nog een blanco canvas als het gaat om sponsoring, maar er zijn maar weinig sporten die zo’n grote potentie hebben.”


Wie oh wie stapt erin?

Dat is de vraag die dan nog blijft liggen. Er is veel potentie in het vrouwenvoetbal en de Oranje leeuwinnen zijn een positief merk met een interessante doelgroep daarachter. Het kan voor slimme sponsors interessant zijn om juist nu in het damesvoetbal in te stappen en te rekenen op de enorme potentie. Het zou de Oranje Leeuwinnen mogelijk ook verder omhoog kunnen stuwen in de vaart der volkeren en op het toneel van het wereldvrouwenvoetbal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.