De overheid en de nieuwe bewegingsrichtlijn

Eind augustus publiceerde de Gezondheidsraad de nieuwe richtlijnen voor gezond bewegen, de zogeheten Norm Gezond Bewegen (NNGB). Kort samengevat staat hierin dat de gemiddelde Nederlander meer zou moeten bewegen. Hoeveel precies? 150 minuten per week, maar het adagium “meer is altijd beter” geldt hier evenzeer. Immers, slechts 44 procent van de volwassenen haalt de norm die wordt gesteld. Juul van Rijn, van het Kenniscentrum Sport, licht op SportknowhowXL toe wat de Nederlandse regering hiermee zal gaan doen.

“De minister heeft het meegenomen in haar beleidsbrief. Hoe er in beleid uitvoering aan dit advies wordt gegeven is aan een volgend kabinet. De nieuwe minister zal samen met zijn of haar ambtenaren moeten bekijken hoe ver de verantwoordelijkheid van de overheid reikt op dit gebied. Ik zou het goed vinden als er actie wordt ondernomen om meer bekendheid te geven aan de beweegrichtlijnen, om op die manier meer bewustzijn te creëren. Vervolgens zou het goed zijn om mensen in hun directe omgeving ook de mogelijkheid te geven om iets met de richtlijn te doen, dat kan door te investeren in bijvoorbeeld fietspaden, in beweegonderwijs.”

Eerder schreef ik al op dit blog over de oproep van gymnastiekdocent en basketbalbondscoach Toon van Helfteren om meer en gerichter sportonderwijs op de scholen in Nederland. Het zou mooi zijn als de Nederlandse overheid deze handschoen aanpakt en de Nederlander extra gaat stimuleren om te bewegen. Dat begint inderdaad op scholen en bij fietspaden, maar gaat verder bij het stimuleren van de overheidsambtenaren om meer te bewegen. Gedragsveranderingen en mentaliteitsveranderingen kosten tijd, en het beste is om hier zelf het goede voorbeeld in te nemen. Het heeft vele voordelen. Niet alleen voor gezondere individuen, nu en in de toekomst (denk aan de 46 procent van de Nederlanders tussen 20-60 die te weinig beweegt), maar ook relatief lagere kosten aan de gezondheidszorg.

Natuurlijk doet de overheid dit stimuleren ook al, zie daarvoor ook deze site. Maar ook hier geldt; meer is altijd beter. Zoals Van Rijn ook al zei over de richtlijn op zichzelf.

“Zeker voor mensen die weinig actief zijn, lijkt veel zitten samen te hangen met een hoger risico op vroeg overlijden, aan bijvoorbeeld hart- en vaatziekten. Hoe meer je beweegt, hoe minder sterk dit negatieve effect is. Het is een minimum richtlijn. In het algemeen geldt: langer, vaker, intensiever bewegen is beter.”

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.